Hvad er professionelle læringsfællesskaber? Hvordan gør man det? Hvad får man ud af det? Hvad er egentlig Maturanas domæneteori? Hvad kan stilhed betyde i teamsamarbejde? Og hvad er en spiralsamtale?

Alt dette kan du blive klogere på i denne episode af Velfærdsprofeten, der handler om professionelle læringsfællesskaber på skoleområdet.

Historien begynder i 2017, hvor Tårnby Kommune satte sig for at igangsætte et stort udviklingsprojekt, som i dag har ændret skoleledernes, lærernes og pædagogernes samarbejde om elevernes læring og trivsel på tværs af kommunens skoler.

Kommunen ønskede at udvikle en ny fælles ramme for teamsamarbejdet, som skulle styrke de professionelle læringsfællesskaber på skolerne. Tårnby Kommune søgte midler gennem A. P. Møller Fonden og indledte herefter et samarbejde med Københavns Professionshøjskole om kompetenceudvikling af alle 625 medarbejdere fra kommunens ni skoler.

Episoden er sammensat af to webinarer, hvor lektorerne Nanna Koefoed-Melson og Pernille Kierckebye Baes Henriksen fra Københavns Professionshøjskole havde besøg af teamkoordinator Charlotte Hansen fra Pilegårdsskolen og skoleleder Henrik Bunde fra Skelgårdsskolen.

Lyt med her.

Velfærdskronikken

Velfærdskronikken handler om velfærd i alle former og størrelser. Den er åben for alle – især studerende, dimittender og ansatte fra Københavns Professionshøjskole. Det skal være en velskrevet tekst, som kan sætte gang i tankerne og velfærdsdebatten. Velfærdskronikken udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Skribenterne kan naturligvis ikke være anonyme. Fakta skal være i orden, og vi bringer ikke hadefulde og krænkende indlæg. Den må fylde maksimalt 5.000 anslag med mellemrum svarende til ca. to A4-sider. Vi forbeholder os ret til at forkorte og redigere.

Forslag sendes til sfly@kp.dk med ’kronik’ i emnefeltet.

Del og debattér artiklen: