Følelser er en legitim og integreret del af de velfærdsprofessionelles arbejde. Hvor følelser som empati og omsorg vurderes som en forudsætning for velfærdsarbejdet, er andre følelser derimod mere tabuiserede. Det betyder, at følelser som fx vrede, skam og frustration ofte opfattes som uprofessionelle, og derfor ikke anerkendes som en uomgængelig del af det relationelle arbejde.

”Skam er værdighedens vogter: vores indre kritiske stemme. Den er til for at værne om os, da vi ikke skal være skamløse. Men skam kan gøre meget skade, når vi ikke forholder os til den. Den bliver giftig, hvis vi prøver at gemme den væk – og så eksploderer den i forsvarsmekanismer.”

Det fortæller Katja Balslev Nielsen. Hun er forfatter til bogen Skam i professionelle relationer, der giver en introduktion til skammens væsen. Katja folder emnet ud i denne episode af Velfærdsprofeten, der handler om de forbudte følelser.

Katjas perspektiver fuldendes af lektor Merete Monrad fra Aalborg Universitet og lektor Helle Kloppenborg fra Københavns Professionshøjskole, som på forskellig vis letter på låget til Pandoras æske og hjælper værterne Lotte Andersen og Maja Haack med at nedbryde tabuerne.

Lyt med her.

Velfærdskronikken

Velfærdskronikken handler om velfærd i alle former og størrelser. Den er åben for alle – især studerende, dimittender og ansatte fra Københavns Professionshøjskole. Det skal være en velskrevet tekst, som kan sætte gang i tankerne og velfærdsdebatten. Velfærdskronikken udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Skribenterne kan naturligvis ikke være anonyme. Fakta skal være i orden, og vi bringer ikke hadefulde og krænkende indlæg. Den må fylde maksimalt 5.000 anslag med mellemrum svarende til ca. to A4-sider. Vi forbeholder os ret til at forkorte og redigere.

Forslag sendes til sfly@kp.dk med ’kronik’ i emnefeltet.

Del og debattér artiklen: