”Der er bekymrende mange børn, der ikke har lyst til at gå i skole. Og det er trist, at flere fortæller, de ikke føler, at de kan være sig selv, hvis de skal have en plads i fællesskabet. Venskaber og fællesskaber er afgørende for børns trivsel, og den her rapport vidner om, hvor vigtigt det er, at voksne på skolen tager ansvar for at hjælpe det på vej.”

Sådan siger Rasmus Kjeldahl (direktør i Børns Vilkår) om resultaterne fra rapporten Trygge fællesskaber i skolen, som Børns Vilkår har lavet med støtte fra Nordea-fonden, baseret på en spørgeskemaundersøgelse blandt 2.250 børn og interviews med 150 børn.

I denne episode af Velfærdsprofeten, som er anden del af miniserien om Demokrati i børnehøjde (den første del finder du her), har værterne Lotte Andersen og Stine Rahr Bruzelius inviteret Ejvind på 7 år i podcaststudiet for at høre hans bud på, hvordan man som lærer kan bidrage til at skabe en skole, som det er rart at være barn i.

Ejvind er nemlig en rigtig børneekspert, for han har prøvet at gå på en skole, hvor han var uden for det sociale og faglige fællesskab. Han er nu flyttet til en ny skole, hvor han oplever, at han trives.

Lyt med og hør, hvordan Ejvind beskriver sin erfaringer med at blive mødt og lyttet til i dét, han kalder for Drømmeskolen og Mareridtsskolen.

Velfærdskronikken

Velfærdskronikken handler om velfærd i alle former og størrelser. Den er åben for alle – især studerende, dimittender og ansatte fra Københavns Professionshøjskole. Det skal være en velskrevet tekst, som kan sætte gang i tankerne og velfærdsdebatten. Velfærdskronikken udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Skribenterne kan naturligvis ikke være anonyme. Fakta skal være i orden, og vi bringer ikke hadefulde og krænkende indlæg. Den må fylde maksimalt 5.000 anslag med mellemrum svarende til ca. to A4-sider. Vi forbeholder os ret til at forkorte og redigere.

Forslag sendes til sfly@kp.dk med ’kronik’ i emnefeltet.

Del og debattér artiklen: