Siden april har de danske folkeskoler taget imod ukrainske børn, som brat er blevet revet ud af deres vante rammer og drevet på flugt af krigens rædsler i hjemlandet. Nogle har mistet familiemedlemmer og venner. Mange har stadig nære i krigszonerne – og fædre, der er blevet tilbage for at kæmpe. Bekymringerne og de traumatiserende oplevelser har børnene med i klasseværelserne. Og dertil kommer sproglige udfordringer, da de ikke taler dansk og måske kun lidt engelsk i begrænset omfang.

Hvordan har de danske folkeskoler imødekommet børnenes sociale, følelsesmæssige og didaktiske udfordringer? Hvad har vi lært i den tid, der er gået? Og hvad skal der egentlig til for så godt som muligt at sikre børnenes udviklingsbetingelser på et så vanskeligt grundlag?

Det taler Lotte Andersen og Maja Haack med Mette Ginman om i denne episode af Velfærdsprofeten.

Mette, der er lektor og udviklingskoordinator ved Københavns Professionshøjskole, har været en central figur i udviklingen af et særligt beredskab for kompetenceløft i dagtilbud og skole i forbindelse med modtagelsen af børn og familier, som er flygtet fra krigen i Ukraine. Indsatsen støttes af en donation på fem millioner kroner fra A. P. Møller Fonden.

”Vi har taget udgangspunkt i, hvad lærerne har brug for her og nu, så derfor er indholdet af kurserne meget praksisnært. Lærerne har især brug for konkrete redskaber og feedback på egen praksis, når de bliver kastet ud i en ny opgave”, fortæller Mette.

Velfærdsprofeterne taler også med lærer Mie Hallin.

Mie, som arbejder med modtageklasser på Havdrup Skole i Solrød Kommune, forklarer: ”Børnene vil rigtig gerne fortælle om det, de har været i gennem, hvordan de er kommet hertil, og hvad de har oplevet – og hvordan det er at være dem. Vi har derfor brugt meget energi på at lære dem sprog for følelser, så de lettere kan udtrykke, hvordan de har det.”

Lyt med her.

Velfærdskronikken

Velfærdskronikken handler om velfærd i alle former og størrelser. Den er åben for alle – især studerende, dimittender og ansatte fra Københavns Professionshøjskole. Det skal være en velskrevet tekst, som kan sætte gang i tankerne og velfærdsdebatten. Velfærdskronikken udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Skribenterne kan naturligvis ikke være anonyme. Fakta skal være i orden, og vi bringer ikke hadefulde og krænkende indlæg. Den må fylde maksimalt 5.000 anslag med mellemrum svarende til ca. to A4-sider. Vi forbeholder os ret til at forkorte og redigere.

Forslag sendes til sfly@kp.dk med ’kronik’ i emnefeltet.

Del og debattér artiklen: