Videreuddannelsen ved Københavns Professionshøjskole har fået en ny podcastserie: LÆRINGSFORSTÆRKER.

Den undersøger, hvordan vi kan skabe variation i undervisningen og tilbyde læringsaktiviteter, der skaber rum for aktiv deltagelse, så vi styrker læring for vores mange forskellige deltagere i voksenuddannelse.

Podcastserien tilrettelægges og udsendes af KP Læringslaboratorium, som er sat i verden for at udfordre måden, hvorpå vi tænker undervisning og læring på – og for at medvirke til at udvikle nye formater og produkter til Videreuddannelsen.

Ved mikrofonen i Læringsforstærker sidder chefkonsulent Anna Gulmann, som interviewer undervisere, designere, teknologientusiaster, forskere og andre eksperter fra læringsfeltet.

Sammen med sine gæster sætter Anna mange forskellige læringsforstærkere i spil med henblik på at hjælpe læring til vejs på Københavns Professionshøjskole og i andre uddannelsesinstitutioner i kongeriget.

De første seks episoder er udgivet:

  • Episode 1 med blandt andre lektor Mia Fihl (der er fagansvarlig på KP Konsulentuddannelsen) og fokus på, hvordan vi kan bruge kroppen som læringsforstærker, hvilket ledte Anna helt rundt på gulvet.
  • Episode 2 med adjunkt Bodil Hovaldt Bøjer fra Det Kongelige Akademi, der handler om, hvordan vi kan bruge det fysiske rum som didaktisk ressource.
  • Episode 3 med spildesigner Jeppe Sand Christensen fra Tankespil, der fortæller, hvordan vi kan bruge spil og spilmekanismer til simulation og facilitering af læring i undervisningen.
  • Episode 4 med lektor Rikke Lawsen, der sammen med sin gode kolleger på diplommodulet i det personlige lederskab og forandring – parat til ledelse har udviklet et tvivlslaboratorium, hvilket er et særligt didaktisk fænomen.
  • Episode 5 med lektor Marcelo Ibanez (som blandt andet underviser på proceslederforløbet og tilbyder supervision til ledergrupper) og en samtale om, hvad tegning, visualisering og grafisk facilitering kan tilbyde som læringsforstærker.
  • Episode 6 med IT-didaktisk læringskonsulent Maiken Damsgaard fra Erhvervsakademi Dania, som handler om PowerPoint – og hvad der skal til, hvis de lysende slides, skal blive til læring.

De næste episoder er allerede på enten tegnebrættet eller klippebordet.

Du finder podcastserien her eller i din favorit podcast spiller.

PS. Hvis du har forslag til indhold – eller et særligt tema, som du ønsker at LÆRINGSFORSTÆRKER skal belyse – så skriv til Anna Gulmann på angu@kp.dk.

Velfærdskronikken

Velfærdskronikken handler om velfærd i alle former og størrelser. Den er åben for alle – især studerende, dimittender og ansatte fra Københavns Professionshøjskole. Det skal være en velskrevet tekst, som kan sætte gang i tankerne og velfærdsdebatten. Velfærdskronikken udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Skribenterne kan naturligvis ikke være anonyme. Fakta skal være i orden, og vi bringer ikke hadefulde og krænkende indlæg. Den må fylde maksimalt 5.000 anslag med mellemrum svarende til ca. to A4-sider. Vi forbeholder os ret til at forkorte og redigere.

Forslag sendes til sfly@kp.dk med ’kronik’ i emnefeltet.

Del og debattér artiklen:

Andre Afsnit

På vej