Ifølge den anerkendte tyske filosof og sociolog Hartmut Rosa lever vi i et accelerationssamfund med fart som det centrale element. Vi skal nå flere og flere ting på kortere tid – både på jobbet og i fritiden. Men tempoet, kravene og de uoverskueligt mange muligheder fører os samtidig til fremmedgørelse, udmattelse, stress og udbrændthed.

Accelerationen har også ramt velfærdsprofessionerne hårdt, og vi står måske netop derfor foran en decideret velfærdskrise. Velfærdsprofeterne Lotte Andersen og Maja Haack vil i selskab med en af Skandinaviens førende futurister – Anne Skare Nielsen – gennem fem episoder undersøge, hvordan velfærdsprofessionernes fremtid ser ud, og hvorledes de velfærdsprofessionelle kan medvirke til fagenes udvikling.

ER LÆRERMANGEL EN TRUSSEL MOD VELFÆRDSSAMFUNDET?

Børn skal ikke længere uddannes til velfærdspedeller, der kan opføre sig ordentligt og møde til tiden. Det siger Anne Skare Nielsen i denne episode, der handler om lærerne. De er hastigt er på vej til at blive en mangelvare. På landsplan betyder det, at hver femte underviser i folkeskolen ikke har en læreruddannelse – og i nogle kommuner er der endda tale om over 30 procent. Skolerne har svært ved at besætte ledige lærerjobs med læreruddannede kræfter, og en aktuel analyse fra Damvad Analytics viser, at vi kommer til at mangle mere end 13.000 lærere i 2030.

Perspektiverne er med andre ord dystre for lærerstanden – og dermed også for folkeskolen, der ofte beskrives som en af kronjuvelerne i vores velfærdssamfund. Imidlertid kan Danmarks Lærerforening fortælle, at vi har en skjult og ubrugt ressource. Der er nemlig 15.000 erhvervsaktive personer i Danmark med en læreruddannelse, som slet ikke underviser. Kan de mon lokkes tilbage til lærerfaget, hvis skolen bliver mere attraktiv som arbejdsplads? Og vil det mon også have en positiv afsmittende effekt på rekruttering af studerende til læreruddannelsen, hvor der i hele landet er ledige pladser?

Lyt med her, hvor velfærdsprofeterne også taler med direktør Tove Hvid Persson fra Videreuddannelsen på Københavns Professionshøjskole, der i mange år har arbejdet med uddannelse af pædagoger og lærere – og som selv har en baggrund som lærer. Direktøren pointerer vigtigheden af, at folkeskolen er kompetent ud i alle hjørner, hvis den også i fremtiden skal løse den komplekse opgave at ruste alle børn i Danmark til at tage aktivt del i vores fællesskab. Og hun mener, vi vil komme langt, hvis lærerne får mulighed for at udvikle deres faglighed igennem hele arbejdslivet.


Velfærdskronikken

Velfærdskronikken handler om velfærd i alle former og størrelser. Den er åben for alle – især studerende, dimittender og ansatte fra Københavns Professionshøjskole. Det skal være en velskrevet tekst, som kan sætte gang i tankerne og velfærdsdebatten. Velfærdskronikken udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Skribenterne kan naturligvis ikke være anonyme. Fakta skal være i orden, og vi bringer ikke hadefulde og krænkende indlæg. Den må fylde maksimalt 5.000 anslag med mellemrum svarende til ca. to A4-sider. Vi forbeholder os ret til at forkorte og redigere.

Forslag sendes til sfly@kp.dk med ’kronik’ i emnefeltet.

Del og debattér artiklen: