”Legende læring i skolen er en ubegrænset læringsressource. Det bidrager til differentieret undervisning, som styrker børnenes kreativitet og faglighed – og så giver legende læring børnene nyttige erfaringer i forhold til at samarbejde, forhandle, udvikle løsningsforslag, fejle og prøve igen.”

Det siger lektor Stine Rahr Bruzelius fra Københavns Professionshøjskole – og tilføjer: ”Mange voksne har en forståelse af, at legen er noget der hører barndommen til. Men leg er faktisk noget, der hører til i hele livet. Mange vigtige opfindelser og udviklingsspring bliver til som følge af leg.”

Stine er involveret i Playful Learning-programmet: et samarbejde mellem de seks professionshøjskoler i Danmark, som støttes af LEGO Fonden. Formålet med samarbejdet er at udvikle og fremme en legende tilgang til børns udvikling og læring.

Lektoren er gæst i denne episode af Velfærdsprofeten, hvor temaet netop er legende læring. Værterne Lotte Andersen og Maja Haack taler også med Vigga og Ingrid fra 6. B på Usserød Skole i Hørsholm Kommune samt deres klasselærer Karina Purlund.

I Hørsholm Kommune har den legende læring fundet vej ind i undervisningen på forskellig vis, og alle kommunens folkeskoler deltager i den landsdækkende (og i øvrigt også internationale) teknologiturnering FIRST LEGO League Challenge.

Her bliver eleverne introduceret til videnskab, teknologi, teknik og matematik (STEM) gennem sjov og spændende praktisk læring – og de får erfaring med problemløsning i den virkelige verden gennem et guidet, globalt robotprogram, der hjælper dem med at bygge en bedre fremtid sammen.

”Legende læring er noget, der skaber begejstring hos børnene. Hvis de får lov til at bruge deres kompetencer, gives noget selvbestemmelse, og føler sammenhørighed med deres gruppe – så bliver de lykkeligere og trives bedre,” fortæller klasselæreren.

Lyt til episoden her.

Velfærdskronikken

Velfærdskronikken handler om velfærd i alle former og størrelser. Den er åben for alle – især studerende, dimittender og ansatte fra Københavns Professionshøjskole. Det skal være en velskrevet tekst, som kan sætte gang i tankerne og velfærdsdebatten. Velfærdskronikken udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Skribenterne kan naturligvis ikke være anonyme. Fakta skal være i orden, og vi bringer ikke hadefulde og krænkende indlæg. Den må fylde maksimalt 5.000 anslag med mellemrum svarende til ca. to A4-sider. Vi forbeholder os ret til at forkorte og redigere.

Forslag sendes til sfly@kp.dk med ’kronik’ i emnefeltet.

Del og debattér artiklen: