Du er l√¶rer i en folkeskole. Du har fire b√łrn i klassen, som ikke trives. Hvis du giver bare √©t af de b√łrn, hvad de har brug for, svigter du resten af klassen. Du har flere gange fors√łgt at f√• hj√¶lp, men er hver gang blevet sendt tilbage med opfordring til at pr√łve andre indsatser f√łrst. Samtidig har du f√•et flere undervisningstimer hen over √•rene ‚Äď samt flere dokumentationsopgaver og andre ekstra funktioner.

Selvom du t√¶nker, at det egentlig er en umulig opgave, hj√¶lper det ikke meget, n√•r du skal se b√łrnene i √łjnene. Det giver dig en f√łlelse af at mislykkes som l√¶rer ‚Äď og svigte b√łrnene som menneske. M√•ske har du endda overvejet at finde et andet arbejde, fordi det forgifter din arbejdsgl√¶de.

Det er moralsk stress ‚Äď hvilket netop er temaet i denne episode af Velf√¶rdsprofeten.

TAB AF MENING

Docent Nana Vaaben fra K√łbenhavns Professionsh√łjskole har gennem flere forskningsprojekter besk√¶ftiget sig med moralsk stress blandt l√¶rere. Moralsk stress er et gennemg√•ende f√¶nomen i √•rsagsforklaringer p√•, at l√¶rere forlader folkeskolen.

Det h√¶nger sammen med, at l√¶rere √łnsker at g√łre en positiv forskel for b√łrnene ‚Äď og det betyder noget for dem som mennesker, fort√¶ller Nana Vaaben: ‚ÄĚOg hvis man s√• oplever, at det er lige pr√¶cis det, man skal g√• p√• kompromis med ‚Äď s√• mister hele arbejdet mening. S√• starter de eksistentielle overvejelser. Hvorfor har jeg det s√•dan her? Vil jeg v√¶re s√•dan her? Er jeg det rigtige sted?‚ÄĚ

Moralsk stress er ikke en diagnose, men et f√¶nomen der opst√•r i specifikke situationer, forklarer docenten: ‚ÄĚMen hvis man gentagne gange g√łr opm√¶rksom p√• problemet, og hele tiden f√•r det smidt tilbage, uden der kommer hj√¶lp, kan det medf√łre, at man genovervejer, om man skal v√¶re folkeskolel√¶rer.‚ÄĚ

LÆRERNE FORSVINDER UD AF FOLKESKOLEN

En analyse fra 2022 fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd viser, at fire ud af ti nyuddannede lærere fem år efter endt uddannelse arbejder uden for folkeskolen. Samtidig er der store udfordringer med at få nok til at vælge læreruddannelsen. Samlet set peger en analyse fra DAMVAD Analytics på, at vi i 2030 kan mangle henimod 14.000 lærere.

Vi ser ogs√• flere offentlige opsigelser fra skoleledere med begrundelser, som n√¶sten altid peger p√• moralsk stress. ‚ÄĚEn skoleleder sagde fornyeligt i sin offentlige opsigelse: Jeg kan ikke l√¶ngere se mig selv i spejlet! N√•r man siger op for rullende kameraer, er det jo fordi man pr√łver at g√łre opm√¶rksom p√• noget vigtigt. M√•ske skal vi lytte lidt til dem,‚ÄĚ peger Nana Vaaben p√•.

INKLUSIONSDAGSORDENEN SKUBBER P√Ö

L√¶rer Anna H√łllund Nols√łe genkender sammenh√¶ngen: ‚ÄĚJeg f√łler stadig, at jeg ikke kunne have et arbejde, der er mere meningsfuldt. Men jeg er i tvivl, om jeg holder til jeg er 70 √•r.‚ÄĚ

Anna H√łllund Nols√łe har v√¶ret l√¶rer p√• den samme skole i 19 √•r. Hun er tillids- og arbejdsmilj√łrepr√¶sentant, og har oplevet moralsk stress b√•de hos sig selv og sine kolleger: ‚ÄĚDet opst√•r, n√•r du har udfordrede klasser. N√•r du har b√łrn, der skal udredes for diagnoser eller mistrives, s√• r√¶kker tiden ikke. Og det er sj√¶ldent, man ikke har det. I √łjeblikket er jeg den eneste p√• skolen, der ikke har det.‚ÄĚ

Nana Vaabens forskning peger ogs√• p√•, at inklusionsopgaven fylder, fordi det er sv√¶rt b√•de at rumme de almindelige b√łrn og dem med s√¶rlige behov: ‚ÄĚUanset hvem du v√¶lger at prioritere, har du d√•rlig samvittighed. Du skal jo v√¶lge, hvem du vil svigte!‚ÄĚ

Fordi svigtet er af b√łrnene snarere end arbejdspladsen, vender l√¶rerne det indad. Den oplevelse har Anna H√łllund Nols√łe og mange af hendes kolleger haft: ‚ÄĚDet er jo levende b√łrn, som skal ud i verden og v√¶re samfundsborgere og have et godt liv. Det kan man ikke bare sige, man ikke har tid til.‚ÄĚ

HVAD KAN VI G√ėRE?

Vi mangler l√¶rere i folkeskolen ‚Äď og mange flere i fremtiden. Dertil kommer, at omtrent hver femte l√¶rer i folkeskolen ikke er l√¶reruddannet. S√• alt tyder p√•, at det giver mening at arbejde p√• at nedbringe moralsk stress. Nana Vaabens bedste tre r√•d er:

  1. Til politikerne: Giv l√¶rerne mere autonomi over deres tid. Ikke mere fritid ‚Äď men mere fri tid, s√• de bedre kan im√łdekomme uforudsigelighed forbundet med fx sygemeldinger eller b√łrn med s√¶rlige behov. Og lad s√• de fagprofessionelle p√• skolerne tr√¶ffe beslutninger om, hvordan ressourcerne skal bruges.
  2. Til skolelederne: Lav et akut beredskab, så der altid er hjælp at hente. En lærer under pres skal hurtigt have hjælp.
  3. Til l√¶rerne: Tal om det. S√¶t fokus p√• at afindividualisere problemerne og f√• √łje p√•, at I ikke svigter b√łrnene, fordi I ikke g√łr det godt nok.

Anna H√łllund Nols√łe slutter af med at opfordre til, at man st√łtter hinanden kollegialt: ‚ÄĚF√• det sagt h√łjt ‚Äď ellers √¶der det dig op.‚ÄĚ

Lyt til episoden her.

‚Äć

Velfærdskronikken

Velf√¶rdskronikken handler om velf√¶rd i alle former og st√łrrelser. Den er √•ben for alle ‚Äď is√¶r studerende, dimittender og ansatte fra K√łbenhavns Professionsh√łjskole. Det skal v√¶re en velskrevet tekst, som kan s√¶tte gang i tankerne og velf√¶rdsdebatten. Velf√¶rdskronikken udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Skribenterne kan naturligvis ikke v√¶re anonyme. Fakta skal v√¶re i orden, og vi bringer ikke hadefulde og kr√¶nkende indl√¶g. Den m√• fylde maksimalt 5.000 anslag med mellemrum svarende til ca. to A4-sider. Vi forbeholder os ret til at forkorte og redigere.

‚Üí

Forslag sendes til sfly@kp.dk med ’kronik’ i emnefeltet.

Del og debattér artiklen: