Med corona-krisen følger usikkerhed, markante forandringer, nye arbejdsgange og typisk også en voldsom reduktion af de sociale gevinster, som de fleste af os får gennem vores arbejde. For mange foregår ledelse nu på distancen, og det er en særlig disciplin, som stiller krav til både ledere og medarbejdere.

Hør mere om disciplinen i denne podcast fra Velfærdsprofeten, hvor værterne Lotte Andersen og Maja Haack taler med chefkonsulent Ole Thestrup Schmidt fra diplomuddannelsen i ledelse ved Københavns Professionshøjskole og Kari Jørgensen, der er leder af fire skoler i Helsingør Kommune.

"Tydelighed er meget vigtigt"

"Relationer skal bygges op i fredstid, så vi kan trække på dem i krisetider," siger Kari. Tillid er i det hele taget et nøgleord lige nu. Derfor skal ledere – og især dem, der er uerfarne med distanceledelse – være påpasselige.

"Tydelighed er meget vigtigt. Det handler først og fremmest om at udstikke klare retningslinjer samt at formulere rimelige og realistiske forventninger til medarbejdernes løsninger af kerneopgaverne. Undgå desuden at skabe et A- og B-hold blandt dine medarbejdere, hvor nogle får meget opmærksomhed og andre meget lidt," indskyder Ole og fortsætter: "Og når det gælder usikkerhed, så svar hurtigst muligt på de spørgsmål, du kan, og overlad de store samfundsspørgsmål til landets ledere. Det er ikke nu, du skal overdrive din rolle."

Hyppige, men korte møder.

Ledelse på distancen foregår ofte digitalt, og det digitale møde stiller store krav til disciplin hos mødelederen. Tommelfingerreglen er hyppige, men korte møder. Det giver lederen oplevelsen af at være tæt på medarbejderne, og det giver medarbejderne oplevelsen af at være tæt på beslutningerne.

"Alle har en personlig ledelsesstil, og det er vigtigt, at du er opmærksom på dig selv som leder. Har du brug for meget kontrol, så skal du være opmærksom på, at du ikke kommer til at iværksætte et unødvendigt kontroltyranni ved fx. at overøse dine medarbejdere med alle mulige styringsteknologier, som forværrer situationen og i bedste fald kun tilfredsstiller dine behov," siger Ole, der har disse tre gode råd til ledelse på distancen:

  1. 1. Sørg for at have en transparent beslutningsarkitektur, så din adfærd bliver forudsigelig for dine medarbejdere.
  2. 2. Kopier så vidt muligt den gamle organisation over i den ny digitale virkelighed. Det skaber tryghed hos medarbejderne.
  3. 3. Hav fokus på den enkelte medarbejders trivsel, og giv den opmærksomhed, som den enkelte har behov for.

No items found.

Velfærdskronikken

Velfærdskronikken handler om velfærd i alle former og størrelser. Den er åben for alle – især studerende, dimittender og ansatte fra Københavns Professionshøjskole. Det skal være en velskrevet tekst, som kan sætte gang i tankerne og velfærdsdebatten. Velfærdskronikken udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Skribenterne kan naturligvis ikke være anonyme. Fakta skal være i orden, og vi bringer ikke hadefulde og krænkende indlæg. Den må fylde maksimalt 5.000 anslag med mellemrum svarende til ca. to A4-sider. Vi forbeholder os ret til at forkorte og redigere. Vi udsender som udgangspunkt én kronik hver onsdag i lige uger.

Forslag sendes til sfly@kp.dk med ’kronik’ i emnefeltet.

Del og debatér artiklen: