Velkommen til KP Udeliv. Her formidler vi viden og gode råd om udelivsaktiviteter og undervisning under åben himmel til daginstitutionerne og skolerne. Indholdet vil foruden artikler, podcasts og events være henvisninger til videoer og hjemmesider med eksempler på undervisningsaktiviteter, lege, spil samt andet godt guidemateriale til et aktivt og lærende udeliv. Se mere her på alumne.kp.dk/udeliv.

Vi opfordrer brugere af KP Udeliv til at dele deres gode eksempler og erfaringer med hinanden, hvilket kan foregå her i den tilhørende Facebook gruppe.

Nu er skolerne blevet genåbnet for de yngste børn. I den forbindelse fremhæves udeskole og udendørsaktiviteter som et væsentligt tiltag, der skal sikre, at coronasmitten ikke spreder sig for meget og for hurtigt.

Men hvordan tilrettelægger og gennemfører man undervisning under åben himmel, som både indeholder sociale, læringsfyldte og pædagogiske elementer? Og kan læringsmål på en meningsfuld måde kombineres med udeliv og ofte mere uforudsigelige omgivelser og oplevelser?

Det taler velfærdsprofeterne Lotte Andersen og Maja Haack med to eksperter fra Københavns Professionshøjskole om. Lyt til denne podcast fra Velfærdsprofeten med lektor ved videreuddannelsesområdet Pædagogik og Skole på Københavns Professionshøjskole Thorleif Frøkjær og lektor Pernille Malberg Dyg fra Institut for Sygeplejerske- og Ernæringsuddannelser.

Velfærdskronikken

Velfærdskronikken handler om velfærd i alle former og størrelser. Den er åben for alle – især studerende, dimittender og ansatte fra Københavns Professionshøjskole. Det skal være en velskrevet tekst, som kan sætte gang i tankerne og velfærdsdebatten. Velfærdskronikken udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Skribenterne kan naturligvis ikke være anonyme. Fakta skal være i orden, og vi bringer ikke hadefulde og krænkende indlæg. Den må fylde maksimalt 5.000 anslag med mellemrum svarende til ca. to A4-sider. Vi forbeholder os ret til at forkorte og redigere.

Forslag sendes til sfly@kp.dk med ’kronik’ i emnefeltet.

Del og debattér artiklen: