Drømmer du om at springe ud som iværksætter? Og er du kvinde samt nuværende eller tidligere studerende fra Københavns Professionshøjskole eller det tidligere Metropol og UCC? Så kan du kan stadig nå at komme med på holdet, som snart begiver sig ud på en fælles rejse bestående af et intensivt og praksisnært forløb med 9 destinationer over 9 uger.

Rejsen bliver en udviklingsproces, hvor deltagerne hver onsdag fra kl. 16:30 til ca. 18 i perioden 23. september til 25. november (undtagen i uge 42, hvor der holdes efterårsferie) gennem konkrete aktiviteter guides fra den spæde idé til det første salg.

Ved hver destination – fordelt på 5 fysiske og 4 virtuelle på den digitale platform Zoom – behandles udvalgte temaer på forskellig vis gennem fx workshop, instruktion, eksperimenter eller leg.  Og alle destinationer har derfor en særligt udvalgt rejseleder, som er ekspert på det pågældende område.

Fra idé til handling er således nøgleordene i forløbet, der er tilrettelagt af KP Alumne og KP Iværksætterforum i fællesskab, og som støttes af Fonden For Entreprenørskab.

Det er gratis at deltage, og tilmeldingsfristen er mandag 14. september. Alle informationer er samlet på den til projektet hørende hjemmeside, alumne.kp.dk/startup.

Vi har sat projektkoordinatorerne Christian Yde Præstholm og Christoffer Konstantin Ravn stævne for at få en dugfrisk opdatering på status.

Hvor mange er der plads til?

”Vi har dags dato 36 tilmeldinger, og vi sætter proppen i, når vi runder 45,” siger Christian. ”Og får vi flere end 45 tilmeldinger, så opretter vi en venteliste. Det kan jo være, at nogle springer fra kort før start,” tilføjer Christoffer.


Stilles der særlige krav til deltagerne?

”Ja og nej,” siger Christoffer og uddyber: ”Der er selvfølgelige de formelle krav om at være kvinde og have tilknytning til Københavns Professionshøjskole. Når det er sagt, så skal deltagerne kun have disse tre ting med på rejsen: En idé, lyst til at blive iværksætter, og tid til at tage det alvorligt.”


Hvordan ser det foreløbige deltagerfelt ud?
”Deltagerne fordeler sig på mange flere uddannelser, end vi havde regnet med,” fortæller Christian og forklarer: ” Vi har indtil videre ergoterapeuter, ernærings- og sundhedsbachelorer, fysioterapeuter, pædagoger, sygeplejersker og tekstilformidlere samt 5 med forskellige diplomuddannelser i deltagerfeltet.”

”Og så er der både studerende og dimittender med på holdet,” tilføjer Christoffer.

Ved ansøgning om deltagelse i forløbet udfyldes en simpel skabelon på hjemmesiden, hvor alle ansøgerne skal skrive en kort motivation for at deltage.

Kommer alle deltagerne med flyvefærdige idéer, som bare skal have det sidste skub?

”Nej. Mange kommer med koncepter og idéskitser, som de vil udvikle videre på under forløbet,” svarer Christian, før Christoffer tager ordet: ”Og så er det ikke kun produkter og services, som der kan arbejdes med. Etablering af nye fællesskaber, foreninger og andre sociale innovationer er jo også iværksætteri.”


Glæder I jer til at komme i gang?
”Ja, det kan du tro,” siger Christian. Christoffer tilføjer: ”Og personligt har jeg da en forventning om, at jeg også vil lære en masse nyt under forløbet.”


Således opmuntret slutter vi af med en opfordring fra de to projektkoordinatorer og KP Alumne i kor:

Hvis du har lyst til at slippe din indre iværksætter løs i usædvanlig godt selskab, så kan du tilmelde dig her.

Velfærdskronikken

Velfærdskronikken handler om velfærd i alle former og størrelser. Den er åben for alle – især studerende, dimittender og ansatte fra Københavns Professionshøjskole. Det skal være en velskrevet tekst, som kan sætte gang i tankerne og velfærdsdebatten. Velfærdskronikken udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Skribenterne kan naturligvis ikke være anonyme. Fakta skal være i orden, og vi bringer ikke hadefulde og krænkende indlæg. Den må fylde maksimalt 5.000 anslag med mellemrum svarende til ca. to A4-sider. Vi forbeholder os ret til at forkorte og redigere.

Forslag sendes til sfly@kp.dk med ’kronik’ i emnefeltet.

Del og debattér artiklen: