Sommerferie er for mange kendetegnet ved tid. Tid til familie, tid til venner, tid til nye oplevelser og tid til refleksion. Derfor har vi pakket seks digitale sommerkufferter med podcast og artikler – samt anbefalinger til bøger og film, der kan sætte tankerne i gang. Hver fredag indtil 7. august kan du åbne en ny kuffert. Den anden med temaet folkeskolen kommer her…

 

Diskussionerne om teknologi og demokrati i skolen har næppe været mere aktuelle og relevante end netop nu. I denne podcast kan du blive klogere på digital dannelse, databaseret pædagogik og teknologiens indflydelse på roller og relationer. Meget apropos kan du lytte med her, hvor Anders Bondo Christensen fra Danmarks Lærerforening fortæller, hvordan coronakrisen har tydeliggjort den relationelle betydning for læring.

 

Før coronakrisen ramte os, drøftede vi flipped learning med lektorerne Kristian Kildemoes Foss og Henrik Levinsen fra Københavns Professionshøjskole samt lærer Kelly Fjelstrup fra Katrinedals Skole. Dengang var den digitale udvikling i skolen ikke drevet af Covid-19, men af faglig begejstring og didaktiske overvejelser.

 

Fik du ikke fik hørt podcasten om udeskole, så har du chancen nu. Her spørger vi lektorerne Thorleif Frøkjær og Pernille Malberg Dyg fra Københavns Professionshøjskole, hvordan læringsmål kan kombineres med udeliv og uforudsigelige omgivelser?

 

Det kan også være, at du vil bruge lidt tid i hængekøjen på at blive klogere på den ny Forberedende Grunduddannelse (FGU). Hvad er en FGU egentlig? Hvordan kombinerer den teori, praksis og dannelse? Og hvad bliver anderledes for eleverne? Lyt med her.

 

Hvis du er interesseret i fjernundervisning, så kan du her få 9 gode råd af eksperten Kristian Nøhr Jensen fra Københavns Professionshøjskole.

 

Du kan også læse med, når lektor Helen Nyboe forklarer, hvorfor samtale er vigtigere end instruktion, når undervisningen foregår under åben himmel.

 

Lærergerningen har altid været omdiskuteret. Som naturlig følge deraf har anerkendelse og agtelse af professionens vigtighed fluktueret med tidens tendenser. I artikelserien Hvis jeg var velfærdsprofessionel kan du læse, hvad Bodil Jørgensen, Kresten Schultz-Jørgensen og Thomas Senderovitz mener om lærerfaget.

 

Hvis du oven på det trænger til lidt fiktion, så kan vi varmt anbefale Oplyst af Tara Westover eller Nye rejsende af Tine Høeg. Mens Nye rejsende handler om en ung kvindelig gymnasielærers første år som underviser, så handler Oplyst om en unge kvinde, der vokser op på et bjerg i Idaho med sine forældre og seks søskende. På grund af faderens mistro til systemet går børnene ikke i skole. Inspireret af sin ældre bror lykkes det imidlertid Tara at starte på college, og i bogen beskriver Tara – der som 27-årig fik en doktorgrad i historie og blev ansat som professor ved University of Cambridge – hvad uddannelse og dannelse har betydet for hendes udvikling og identitet. Selvom den ene bog er ren fiktion og den anden en erindringsbog, beskriver begge bøger, hvilken betydning uddannelsessystemet har for individets personlige udvikling.

 

Ved genåbningen af landets folkeskoler blev en stor del af undervisningen omlagt til udendørs aktiviteter. For nogle var det en stor udfordring. I dokumentarfilmen Genopdagelsen følger filminstruktør Phie Ambo 47 børn i alderen 10-15 år fra Den Grønne Friskole. Filmen dokumenterer udeskolelivet fra børnenes perspektiv. Se mere her.

 

Den franske film Klassen (Entre les murs) fra 2008 handler om fransklæreren Bégaudeaus oplevelser og erfaringer med at undervise i en skole i Paris. Fokus for filmen er hans udfordringer med at undervise skolens ’problembørn’. Du kan finde den her.

 

Nedlukningen af Danmark har haft stor betydning for økonomi og beskæftigelse, og der har i foråret været et tæt samarbejde mellem arbejdsmarkedets parter for at begrænse skaderne. Nu hvor Danmark gradvist åbnes igen, så åbnes der også for diskussioner om grænserne for den gensidige solidaritet – og om hvor længe staten og samfundet skal yde økonomisk støtte til de trængte virksomheder. I filmen Two Days, One Night følger vi fabriksarbejderen Sandra, der har 36 timer til at overbevise sine kollegaer om at opgive deres årlige bonus, så hun kan bevare sit job. Du kan se en trailer her.

 

God fornøjelse…


Velfærdskronikken

Velfærdskronikken handler om velfærd i alle former og størrelser. Den er åben for alle – især studerende, dimittender og ansatte fra Københavns Professionshøjskole. Det skal være en velskrevet tekst, som kan sætte gang i tankerne og velfærdsdebatten. Velfærdskronikken udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Skribenterne kan naturligvis ikke være anonyme. Fakta skal være i orden, og vi bringer ikke hadefulde og krænkende indlæg. Den må fylde maksimalt 5.000 anslag med mellemrum svarende til ca. to A4-sider. Vi forbeholder os ret til at forkorte og redigere.

Forslag sendes til sfly@kp.dk med ’kronik’ i emnefeltet.

Del og debattér artiklen: